سوال دارید؟

02146138782
02146137504

استاندارد BPM CBOK

آخرین مقالات

استاندارد BPM CBOK
81
1403-08-20
تیم تولید محتوا آزمایشگاه مدیریت فرایند

معرفی استاندارد BPM CBOK

انجمن حرفه‌ای‌های مدیریت فرایند کسب ‌وکار (ABPMP) یک سازمان حرفه‌ای غیرانتفاعی است که به توسعه مفاهیم و شیوه‌های مدیریت فرایند کسب ‌وکار اختصاص دارد. پروژه اولیه برای توسعه بدنه دانشی مشترک مدیریت فرایند کسب و کار (راهنمای BPM CBOK) در اواخر سال 2003 آغاز شد. ایجاد یک اجماع در مورد این که حوزه‌های دانشی اصلیBPM  با در نظر گرفتن تمام مطالب منتشر شده، نظرات متخصصان برجسته و دانشگاهیان، و فناوری‌های BPM  موجود در آن زمان، چه حوزه‌هایی هستند، به عنوان اولین گام تلقی شده است. حدود 6 سال طول کشید تا در مورد محتوای نسخه 1.0 توافق شود. ABPMP نسخه 1.0 را برای دریافت بازخورد منتشر کرد و در آن زمان یک ارتباط با EABPM (انجمن اروپایی BPM) ایجاد کرد. یک سال دیگر طول کشید تا همه بازخوردهای ABPMP و EABPM ترکیب و ویرایش شوند و در نهایت نسخه 2.0 در سال 2009 در سطح جهانی منتشر گردد که این نسخه برای توسعه گواهینامه حرفه‌ای مدیریت فرایندهای کسب و کار (CBPP) مورد استفاده قرار گرفت. تا پایان سال 2013 بود که ABPMP نسخه 3.0 را منتشر کرد که تلاشی دو ساله برای بروزرسانی راهنمای BPM CBOK به منظور انعکاس شیوه‌های فعلی و بلوغ و پذیرش فناوری‌های BPMS بود.

سپس آزمون CBPA به عنوان یک گواهینامه BPM سطح پایه توسعه یافت و آزمون CBPP به روز شد تا محتوای اضافه شده به نسخه 3.0 را منعکس کند. در اواخر سال 2017، با معرفی متدولوژی‌های چابک، فناوری‌های فاقد نیاز به کد مانند اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA)، تصمیم به بروزرسانی مجدد راهنمای BPM CBOK گرفته شد که نهایتاً منجر به انتشار نسخه 4.0 در آخرین بروزرسانی گردید.

راهنمای BPM CBOK یک مرجع اساسی برای متخصصان BPM فراهم می‌کند. هدف اصلی راهنمای BPM CBOK تعریف حرفه مدیریت فرایند کسب و کار و شناسایی و ارائه یک نمای کلی از حوزه‌های دانشی است که به طور کلی به عنوان روش خوبی شناخته شده و پذیرفته شده است. این راهنما شامل نقش‌ها و ساختارهای سازمانی و همچنین مقرراتی برای هدایت یک سازمان فرایند محور است.

این راهنما یک نمای کلی از هر حوزه دانشی و فهرستی از فعالیت‌ها و وظایف مشترک مرتبط با هر حوزه دانشی را ارائه می‌دهد. راهنمای BPM CBOK عاملی برای موفقیت است و هدف آن افزایش قابلیت‌های متخصصان BPM است تا بتوانند با پشتیبانی از فناوری‌های BPM، استراتژی کسب ‌وکار مبتنی بر فرایند را برای سازمان‌های خود توسعه دهند که این امر منجر به موفقیت کسب ‌وکارها می‌شود.

این راهنما همچنین به عنوان یک سکوی پرش برای بحث و گفتگو در بین متخصصان BPM در نظر گرفته شده است. اغلب، حوزه‌ای مانند BPM گروه‌های مختلفی را پیدا می‌کند که از زبان به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند و در نتیجه اصطلاحات یا تعاریف متناقضی به وجود می‌آید که می‌تواند بحث‌ها را در مورد موضوع سردرگم کند. یکی از اهداف راهنمایBPM CBOK، تشویق به استفاده از واژگان مشترک و مورد توافق برای حوزه BPM است. همچنین این راهنما پیوندها و ارجاعاتی را به سایر منابع اطلاعاتی که بخشی از مجموعه گسترده دانش عمومی BPM هستند، ارائه می‌دهد.

معرفی استاندارد BPM CBOK

مروری بر حوزه‌های دانشی BPM CBOK

بخش‌های زیر نگاهی اجمالی به حوزه‌های دانشی BPM که در فصل‌های مختلف کتاب به آن‌ها اشاره شده است، دارند.

مروری بر حوزه‌های دانشی BPM CBOK

مدیریت فرایند کسب و کار

فصل مدیریت فرایند کسب و کار بر مفاهیم BPM مانند تعاریف کلیدی، فرایندهای سرتاسری، ارزش مشتری و ماهیت کار میان وظیفه‌ای تمرکز دارد. انواع فرایند، اجزای فرایند، چرخه عمر BPM، به همراه مهارت‌های حیاتی و عوامل موفقیت، معرفی و بررسی می‌شوند. این بخش، BPM را تعریف می‌کند و زمینه‌ای را برای کاوش در حوزه‌های دانشی اصلی BPM فراهم می‌نماید.

مدلسازی فرایند

مدلسازی فرایند شامل مجموعه‌ای حیاتی از مهارت‌ها و فرایندهایی است که افراد را قادر می‌سازد تا اجزای اصلی فرایندهای کسب و کار را درک، اندازه‌گیری و مدیریت کنند. بخش اصلی مدلسازی فرایند، مروری بر این مهارت‌ها، فعالیت‌ها و تعاریف کلیدی، همراه با توضیحی درباره هدف و مزایای مدلسازی فرایند، بحث در مورد انواع و کاربردهای مدل‌های فرایند و ابزارها، تکنیک‌ها و استانداردهای مدلسازی را ارائه می‌دهد. در نسخه 4.0، مفهوم مخزن فرایند گنجانده شده است و در سایر فصل‌ها به صورت مناسب به آن ارجاع داده شده است.

تجزیه و تحلیل فرایند

تجزیه و تحلیل فرایند شامل بررسی سیستماتیک و عمیق فرایندهای کسب و کار، از جمله کارایی و اثربخشی فرایندهای کسب و کار است. این فصل به بررسی هدف تجزیه و تحلیل فرایند، فعالیت‌های پشتیبانی از تجزیه فرایند و چارچوب‌های تحلیلی می‌پردازد. این فصل نقش‌ها، دامنه، زمینه کسب و کار، قوانین و معیارهای عملکردی که تجزیه و تحلیل فرایند را شکل می‌دهند، پوشش می‌دهد. تمرکز بر درک فرایندهای وضع موجود با دیدگاه دستیابی به بهبود در وضعیت مطلوب است. انواع مختلف تحلیل فرایند، ابزارها و تکنیک‌های آن در این حوزه دانشی گنجانده شده است.

طراحی فرایند

طراحی فرایند شامل ایجاد وضعیت مطلوب یا طراحی فرایندهای آتی کسب و کار در چارچوب استراتژی سازمانی و با پیوند دادن اهداف عملکرد فرایند به استراتژی و اهداف است. طراحی فرایند، برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای نحوه جریان فرایندهای کاری، نحوه اعمال قوانین، شبیه‌سازی وضعیت مطلوب، انطباق فرایند و کنترل‌های عملیاتی ارائه می‌دهد. ارزش طراحی فرایند همراه با برنامه‌ریزی برای نحوه عملکرد و سنجش آن، کنترل و مدیریت فرایندهای کسب و کار مورد بحث قرار می‌گیرد.

این حوزه دانشی، نقش‌ها، تکنیک‌ها و اصول طراحی خوب را در طراحی فرایند بررسی می‌کند. این فصل همچنین الگوهای رایج طراحی فرایند و ملاحظاتی مانند انطباق، رهبری اجرایی و همسویی استراتژیک را بررسی می‌کند

سنجش عملکرد فرایند

سنجش عملکرد فرایند، نظارت رسمی و برنامه‌ریزی‌شده بر اجرای فرایند و پیگیری نتایج برای تعیین اثربخشی و کارایی فرایند است. این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در خصوص بهبود یا بازنشستگی فرایندهای موجود و یا معرفی فرایندهای جدید به منظور دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان استفاده می‌شود. موضوعات تحت پوشش شامل اهمیت و مزایای سنجش عملکرد، تعاریف کلیدی عملکرد فرایند، نظارت و کنترل عملیات، همسویی فرایندهای کسب و کار و عملکرد سازمانی، آنچه که باید مورد سنجش قرار گیرد، فرایند و روش‌های سنجش و چارچوب‌ها، مدلسازی و شبیه‌سازی، پشتیبانی از تصمیم‌گیری برای مالکان فرایند و مدیران و ملاحظات مربوط به موفقیت است.

تحول فرایند کسب و کار

تحول فرایند تأکید می‌کند که چرخه عمر BPM، شامل کسب وکار و یا تحول دیجیتال، با استراتژی شروع می‌شود و تا اجرا ادامه می‌یابد. این فصل همچنین به مدیریت تغییر مرتبط با این تحولات می‌پردازد. تغییرات فرایند در چارچوب چرخه عمر BPM از برنامه‌ریزی تا اجرا مورد بحث قرار می‌گیرد. روش‌های مختلف بهبود فرایند، طراحی مجدد و روش‌های مهندسی مجدد، همراه با وظایف مرتبط با ساخت، کنترل کیفیت، و معرفی و ارزیابی فرایندهای جدید بررسی می‌شوند. موضوع مدیریت تغییر سازمانی، شامل بهترین شیوه‌های مدیریت تغییر برای تحول نیز، مورد توجه قرار گرفته است.

فناوری و تحول

حوزه دانشی فناوری و تحول، فناوری‌های سازمانی را پوشش می‌دهد که از تحول کسب ‌وکار سازمانی پشتیبانی می‌کنند. فناوری‌های سازمانی، شامل BPM، کسب و کار و تحول دیجیتال را امکان‌پذیر می‌نمایند. BPM یک رشته مدیریتی مبتنی بر فناوری و پشتیبانی از فناوری است.

این بخش شامل فناوری‌های BPM است که برای پشتیبانی از برنامه‌ریزی، طراحی، تجزیه و تحلیل، بهره‌برداری و نظارت بر فرایندهای کسب و کار در دسترس است. این فناوری‌ها شامل مجموعه‌ای از بسته‌های کاربردی، ابزارهای توسعه، فناوری‌های زیرساخت و پایگاه‌های داده و اطلاعات است که از متخصصان BPM و فعالان در حوزه‌های مرتبط با BPM پشتیبانی می‌کنند. مجموعه‌های یکپارچه مدیریت فرایند کسب ‌وکار (iBPMS)، مخازن فرایند و پلتفرم‌های مبتنی بر ابر برای مدلسازی، تحلیل، طراحی، اجرا و نظارت مورد بحث قرار می‌گیرند. استانداردهای BPM، روش‌شناسی و روندهای نوظهور نیز پوشش داده شده است. از نسخه 4.0، اتوماسیون فرایند رباتیک (RPA)، بلاک چین، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا (IoT) نیز در این فصل گنجانده شده است.

سازمان و فرهنگ مدیریت فرایند

حوزه دانشی سازمان مدیریت فرایند به نقش‌ها، مسئولیت‌ها و ساختار گزارش‌دهی برای پشتیبانی از سازمان‌های فرایند محور می‌پردازد. این فصل شامل بحث در مورد آنچه که یک سازمان فرایند محور را تعریف می‌کند، همراه با ملاحظات فرهنگی و عملکرد میان وظیفه‌ای و مبتنی بر تیم است. اهمیت حاکمیت فرایند کسب و کار، همراه با انواع ساختارهای حاکمیتی و مفهوم مرکز تعالیBPM  (CoE) مورد بررسی قرار گرفته است. از نسخه 4.0، نقش همکاری در BPM در این فصل گنجانده شده و در فصل‌های دیگر به آن اشاره شده است.

مدیریت فرایند سازمانی

مدیریت فرایند سازمانی بر اساس نیاز به حداکثر کردن نتایج فرایندهای کسب و کار منطبق با استراتژی‌های کسب و کار و اهداف عملکردی تعریف شده بر اساس این استراتژی‌ها، هدایت می‌شود. مدیریت پورتفولیوی فرایند تضمین می‌کند که پورتفولیوی فرایند از استراتژی‌های سازمان یا واحد کسب و کار پشتیبانی می‌نماید و روشی برای مدیریت و ارزیابی ابتکارات ارائه می‌دهد. حوزه دانشی مدیریت فرایند سازمانی، ابزارها و روش‌هایی را برای ارزیابی سطوح بلوغ مدیریت فرایند، همراه با حوزه‌های عملیاتی BPM مورد نیاز که می‌تواند وضعیت سازمان BPM را بهبود بخشد، شناسایی می‌کند. چارچوب‌های مختلف فرایند کسب و کار، همراه با مفهوم یکپارچگی فرایند مورد بحث قرار می‌گیرند که به معنی تعامل فرایندهای مختلف با یکدیگر و با مدل‌هایی که عملکرد، اهداف، فناوری‌ها، افراد و کنترل‌ها (اعم از مالی و عملیاتی) را با استراتژی کسب ‌وکار و اهداف عملکرد مرتبط می‌کنند، است. موضوعات معماری فرایند و بهترین شیوه‌ها در مدیریت فرایند سازمانی بررسی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *